
Tržnice se výrazně promění. Zatím ale jen venkovní část
Olomoucké tržiště čeká významná proměna. Podkladem bude projektová dokumentace, jejíž zadání…
foto: Archiv HV
21. 05. 2021 - 07:54
Olomoučany dlouho trápil a nadále také trápí vysoký počet autovraků, které jsou odstavené na různých místech po celém městě. Snaha s nimi cokoliv dělat dlouhé roky narážela na zákony, od loňského roku je však v platnosti novela č. 13/1997 Sb. Ta usnadnila schválení nové městské vyhlášky a zároveň definovala termín vraku. Velkou roli v novém chápání toho, kdy už se jedná o autovrak, hraje propadlý termín technické kontroly. Díky novele zákona se z ulic Olomouce jen za posledních šest měsíců podařilo odstranit přes padesát odstavených a nepojízdných aut.
Rada města Olomouce na konci loňského roku zároveň schválila nový postup při řešení odtahů aut a podepsala smlouvu s odtahovou firmou. Odbor dopravy a územního rozvoje města Olomouce od té doby slouží k rozesílání výzev zjištěným vlastníkům, případně provozovatelům odstavených vozidel, které splňují definici vraku.
„Takto odeslal odbor dopravy už celkem 56 výzev k odstranění vraku,“ řekl náměstek primátora Martin Major. Město se snaží v první řadě s majiteli domluvit a přimět je k odstranění nepojízdného auta.
„Na základě reakcí na výzvy, kontrol v terénu a pečlivého dohledání majitelů na základě kontaktů či sdělení občanů, už bylo samotnými vlastníky odstraněno čtyřiačtyřicet aut,“ popsal Major.
Odstranit auta na vlastní náklady je podle zástupců magistrátu v zájmu samotného majitele. V případě, že musí zasáhnout magistrát, může se to vlastníkovi prodražit.
„Majitel auta totiž jinak zaplatí náklady na odtah vraku a jeho uskladnění a případně i následnou ekologickou likvidaci. Může jít o dost velkou sumu, která výrazně přesáhne hodnotu vozu,“ upozornil primátor Miroslav Žbánek. Částka se může vyšplhat až do nižších desítek tisíc korun.
Majitel se nehlásí, zemřel, nejsou registrační značky
Odstavené autovraky občas přinášejí k řešení tvrdý oříšek. Objevilo se už devět případů, kdy se nepodařilo výzvu o odstranění doručit. Taková výzva je pak vyvěšená na úřední desce. Ani tak na ni nikdo nereagoval a tak bylo už sedm vozidel odtaženo, další tři vozidla zmizela.
V pěti případech vyšetřovatelé zjistili, že vlastník auta zemřel. V takových případech se město obrací na Okresní soud v Olomouci, který následně vede dodatečné dědické řízení. Osm nahlášených aut bylo také bez registračních značek, takže není známý majitel. V těchto případech město spolupracuje se silničním správním úřadem, ten jediný může provézt ohledání vozidla dle zákona č. 13/1997 Sb.
„Novela zákona městu rozhodně pomohla. Dříve se za vozidlo nezpůsobilé provozu mohlo považovat jen takové auto, kterému chyběla nějaká podstatná část, což u mnoha odstavených aut splněno není,“ doplnil primátor Žbánek a dodal, že díky novele a snaze města už z ulic zmizelo přes padesát autovraků a další budou brzy následovat.
Olomoucké tržiště čeká významná proměna. Podkladem bude projektová dokumentace, jejíž zadání…
Olomouc – Bohužel to není aprílový žert. Tramvaje z centra města Olomouce na zastávku Nová Ulice…
Byl běžný páteční den a Radek si vyzvedával svého zdravého syna na fotbalovém tréninku. Plánování…
Celé tři dny, od 21. do 23. března, bude Výstaviště Flora Olomouc žít velkým svátkem modelářů –…
Olomouc - Od 1. června čeká obyvatele Olomouce i návštěvníky města novinka v městské dopravě. A ne…
Nejhůř z olomouckých městských čtvrtí je na tom v oblasti protipovodňové ochrany Chomoutov.…