Lanýžové degustační menu

MINIBUS NA ZAVOLÁNÍ Nový systém dopravy. Místo autobusů jezdí kolem Lipníku taxíky

Nový systém dopravy. Místo autobusů jezdí kolem Lipníku taxíky

foto: Olomoucký kraj

26. 09. 2024 - 20:30

Olomouc – S posunem organizace veřejné dopravy do 21. století začal od září Olomoucký kraj. Služba s názvem FlexOK nabízí lidem na zavolání dopravu minibusy v místech a časech, které občanům vyhovují více, než spoje pevně dané jízdními řády a zastávkami. Pilotní projekt nyní zkoušejí v Lipníku nad Bečvou a okolních obcích. 

„Doprava bude zajištěna pomocí mikrobusů. Lidé si je objednají přes jednoduchou a přehlednou aplikaci, podobně jako taxi. Chceme tak docílit toho, aby se veřejná doprava stala četnější a dostupnější, a to hlavně v okrajových částech kraje, kde tomu tak dosud nebylo,“ uvedl olomoucký hejtman Josef Suchánek.

Pokud se provoz osvědčí, chce krajská radnice projekt postupně rozšířit i do dalších regionů, kde je dnes dopravní obslužnost omezená. Systém operativní dopravy je podle hejtmana nejen flexibilnější, ale po předpokládané optimalizaci klasických linek i ekonomičtější při výrazně lepším pokrytí regionu.

FlexOK umožní cestujícím se během 15 minut dostat kamkoliv budou potřebovat. Lidé si v přehledné aplikaci na několik kliknutí objednají mikrobus, který pro ně přijede za pár okamžiků na takzvanou virtuální zastávku. Ta bude v blízkosti bydliště či aktuální polohy, kde se člověk zrovna nachází. Služba bude dostupná každý pracovní den mezi 7 a 19 hodinou. 

 „Systém je jednoduchý a intuitivní. Cestující v několika málo krocích zadá, odkud kam chce odvézt, a aplikace jej navede na místo, odkud jej FlexOK přepraví spolu s ostatními. Díky chytrým algoritmům se upravuje trasa i provoz tohoto spojení v průběhu cesty. Mám velkou radost, že můžeme inovaci ve veřejné dopravě zajistit cestujícím i v Olomouckém kraji,“ doplnil Dominik Janík, šéf start-upu CITYA, který projekt připravil již pro pardubický a liberecký region.

Služba nabízí řadu výhod – lepší dostupnost pro lidi v odlehlých částech regionu nebo nižší náklady na provoz. Velké a často i poloprázdné autobusy s pevnými trasami by totiž mohly vystřídat menší a úspornější mikrobusy s dynamickými trasami. Současně systém umožňuje zpřístupnit veřejnou dopravu lidem s pohybovým omezením a zajistit jejich dopravu na místo dle potřeby.

Dominik Janík vysvětluje, že dopravní potřeby lidí se změnily. A kvůli tomu je třeba zvolit i nové nástroje. "Zvykli jsme si, že vytáhneme z kapsy mobil, objednáme si jídlo a do hodiny ho máme doma. Čím dál více lidí cítí podobnou potřebu i u dopravy - nejen té individuální, ale i hromadné. Abychom občanům vyšli vstříc, je potřeba do veřejné dopravy vpustit umělou inteligenci a nechat ji řídit více algoritmy, méně zkreslenými dojmy lidí," uvedl Janík.

Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje (IDSOK) pokrývá svými 131 tarifními zónami všech 402 obcí na území Olomouckého kraje. V roce 2022 IDSOK evidoval v linkových autobusech, vlacích a vozidlech MHD 57,961 milionu přepravených cestujících.

 

 

Další články