Zde může být vaše reklama.

Zalít asfaltem spáry v dlažbě, aby se nám lépe chodilo? Tady jsou pro a proti

Zalít asfaltem spáry v dlažbě, aby se nám lépe chodilo? Tady jsou pro a proti

13. 09. 2017 - 00:00

Pozor, jedná se o článek staršího data a pod předchozím vydavatelem novin. Uvedené informace již nemusí být aktuální.

Otravují vás mezery v tradiční kostkové dlažbě? Ničíte si na ní boty? Zeptali jsme se nejen architektů, proč se spáry mezi kostkami nezalévají alespoň na některých místech asfaltem, jak je to vcelku běžné v zahraničí, nebo v jiných českých městech. Tady jsou pro a proti takového řešení.

luneta banner

PRO zalévání spár asfaltem

1. Když prší, voda materiál neodplaví. Mnohdy samozřejmě záleží na kvalitě zpracování, ale pokud není dlažba pískem dost zaspárovaná a přijde větší déšť, mohou vznikat mezery.
2. Nezalitá dlažba se kroutí. Posouvá se, dělá vlny, tak jak to známe například z Třídy Svobody.
3. Životnost dlažby doplněné asfaltem je neskonale větší, než nezalité.
4. Komunikace, je- li po ní vedena doprava, výrazně méně vibruje s okolními stavbami. Především pády domů v centru Olomouce v nedávné době jsou mementem.
5. Posledním důvodem je životnost vaší obuvi.

 

PROTI zalévání spár asfaltem

1. Vsakování.  Je zajímavé, že všichni architekti, které jsme oslovili, se klonili k nezalévání. Mimo jiné i opoziční zastupitel Tomáš Pejpek. „Dlažba s nezalitými spárami má sice nevýhody, již ty zmiňované podpatky, ale také přednosti. Přirozené zasakování vody, příznivý vliv na mikroklima ve městě, přirozené stavební chování a v neposlední řadě spolutvoří malebnost olomouckých uliček a náměstí," vysvětluje Pejpek.
2. Pod dlažbou jsou často inženýrské sítě. Rozebrat zalitou dlažbu a zase ji složit je poměrně obtížné a nákladné.
3. Estetika. "Estetika zalitých spár hovoří asi sama za sebe. Předpokládám, že to nemusím více popisovat," uvádí k věci tvůrce rekonstrukce olomouckého Horního náměstí Jan Šépka.
 

-kz-

Další články